Subject: FW: Aktivismikool (Tänavarahutuste organiseerimine ja ettevalmistamine?)
From: "Andrus Rumm" <[email-masked]>
To: "Politsei- ja Piirivalveamet" <[email-masked]>
Cc: "PPA_orkbvihje_list" <[email-masked]>
Date: Fri, 10 Oct 2025 11:47:02 +0300

Tere,

KUMU kunstimuuseum on osaline seerias „kunstiprojektides“, mille sisuks on
noorte organiseerimine ja ettevalmistamine nn kodanikuallumatuseks ja
meeleavaldusteks erinevatel ühiskondlikel teemadel. Euroopa näitel on
tegemist tavaliselt stiihilise ja vandaalitsemiseni viiva
poliitaktivismiga.

Vahendan allpoololeva kirja.

Lugupidamisega

Andrus Rumm

5254580

From: Frederik Klanberg via Muuseumide teabelist
[mailto:[email-masked]]
Sent: Friday, October 10, 2025 9:47 AM
To: Muuseumide Teabelist <[email-masked]>
Subject: Aktivismikool: Vedelad kehad ja pinges lihased

TEADE 10.10.2025

Kumu kunstimuuseum

Foto: Vilge Annus. Sündmuse tunnusvisuaali foto on teinud Vilge Annus.
Kujunduses on kasutatud LadyFest Tallinna logo, mille on kujundanud Jaana
Davidjants.

Aktivismikool: Vedelad kehad ja pinges lihased ehk kuidas blokeerida
maanteed ja kasutada oma häält

Neljapäeval, 16. oktoobril kell 18.00 toimub Kumu kunstimuuseumis näituse
„Anna-Stina Treumund. Kuidas ära tunda lesbit?“ raames kokku kutsutud
Aktivismikooli töötuba "Vedelad kehad ja pinges lihased", mis keskendub
keha kasutamisele ja hoidmisele aktivistlikus keskkonnas.

Kodanikuallumatuse üks levinumatest vormidest on konkreetse eesmärgi nimel
tänavate, ristmikute, maanteede või lennuradade blokeerimine. Tegevusega
võivad kaasneda tõsised tagajärjed, kuid kunagi ei või ju teada, kas
tulevikus on vaja võtta kasutusele just ekstreemsemaid meetmeid vastupanu
osutamiseks. Töötoas õpime, kuidas vastupanuks oma keha kehtestada,
moodustada tugevaid inimkette ja kasutada oma häält. Lisaks on vaja
rakendada kollektiivset jõudu, et seista ja olla nähtav selle eest, mis on
meile oluline. Kumu kunstimuuseumi ja näituse „Anna-Stina Treumund. Kuidas
ära tunda lesbit?“ kontekstis vaatleme lähemalt kunsti, performance’i ja
poliitiliste aktsioonide seoseid ning uurime, mida sellistest tegevustest
õppida.

Kohtumise muudab aina olulisemaks poliitiline kliima, kus antakse
politseile ja kaitseväele üha suuremad volitused ja kus vastupanu
osutamisega kaasnevad pinged ja vajadus kiireks reageerimiseks. Sellises
olukorras on oluline oma keha ette valmistada, hoida ja hooldada. Rõhutame
kogukonna ja kollektiivse kehalisuse tähtsust ning seda, kuidas õppida
üksteist usaldama ja toetama.

Töötuba viib läbi Nadya Tjuška, kes on olnud organisatsioonis Eesti Reeded
Tuleviku Nimel aktiivne juba kolm aastat. Selle aja jooksul on ta
korraldanud haridusprogramme, mis käsitlevad kliimakriisi läbi
sotsio-feministliku pilgu. Nadya on korraldanud ka aktsioone ja rongkäike
Palestiina toetuseks. Igapäevaselt õpib ta Eesti Kunstiakadeemias
kaasaegse kunsti magistriõppes ning tegutseb kogukonna- ja
kultuurikorraldajana projektis Daylight. Nadya loominguline praktika
põimib endas vastupanu ja kväärikehade politiseerimist kliima
kokkuvarisemisega, kus peamisteks väljendusvahenditeks on performance,
video ja installatsioon.

Üritus on osa näituse
<https://kumu.ekm.ee/syndmus/anna-stina-treumund-kuidas-ara-tunda-lesbit/>
„Anna-Stina Treumund. Kuidas ära tunda lesbit?“ publikuprogrammist
„Aktivismikool <https://kumu.ekm.ee/aktivismikool/> “.

Aktivismikool

Kuidas osutada vastupanu või minna tänavale? Mis tunne on millegi eest
seista – üksi, koos, sõprade ja võõrastega? Kes üldse on „aktivist“ ja
mida tähendab solidaarsus?

Anna-Stina Treumund on öelnud, et ainult kunstiga ei tee midagi. Sellest
sõnumist inspireerituna toimub näituseperioodi vältel
<https://kumu.ekm.ee/aktivismikool/> töötubade sari Aktivismikool, mille
eesmärk on innustada kodanikuaktivismi Eestis. Tutvu Aktivismikooli
programmiga  <https://kumu.ekm.ee/aktivismikool/> siin.

Üritusel osalemine muuseumipiletiga.

Täpsem info ürituse kohta Kumu kodulehel
<https://kumu.ekm.ee/syndmus/aktivismikool-vedelad-kehad-ja-pinges-lihased
-ehk-kuidas-blokeerida-maanteed-ja-kasutada-oma-haalt/> siin
<https://kumu.ekm.ee/syndmus/aktivismikool-vedelad-kehad-ja-pinges-lihased
-ehk-kuidas-blokeerida-maanteed-ja-kasutada-oma-haalt/>  ja Facebookis
<https://fb.me/e/61CQ8bNoS> siin.

Kohtumiseni Kumus!

--

Frederik Klanberg
Haridus- ja publikuprogrammide kuraator / Curator of Education & Public
Programmes
Kumu kunstimuuseum / Kumu Art Museum
+372 5848 2145
[email-masked] <mailto:[email-masked]>

_____________________________________
Postiloend [email-masked] <mailto:[email-masked]>
https://muuseum.ee/liikmele/muuseumilist